Forum

...

Lars Lund

05 okt 2011 12:59

Kiwi i oktober

Kiwi høstes i oktober - du kan også plante dem nu.

Kiwi er en af de sundeste planter, så hvorfor ikke dyrke den i dit drivhus. Hvert eneste gram frugt indeholder næsten 1 mg rent C-vitamin. Hertil kommer en høj andel af magnesium.

Har du ikke haft held med Kiwi i drivhuset, så prøv en minikiwi (stikkelsbærkiwi), den er sikker.

Foto: Grøn Kommunikation

Kiwiplanten er en løvfældende slyngende busk, så du skal dyrke den i en eller anden form for espalier. I naturen bliver planten blive op til 9 m høj, Som bønneplanter snor stamme og sidegrene sig omkring stænger og tråde. Kiwiplanten snor sig altid mod venstre. Blomstringen starter, når podeplanten er 2-3 år gammel. Hen på foråret skyder de første grene med blade ud fra stængelen. På disse grene kommer der små lyse knopper. Dette er blomsterknopperne, der tager hele 60-70 dage om at udvikle sig frem til blomstring. I 30-40 dage ser disse kugler ud til at ligge i dvale. Periode kaldes blomsternes ballonstadium. I denne fase udvikles alle blomstens funktioner.

Du skal have både en han og en hunplante for at få frugt, og da de fylder meget, er det ikke sagen. Derfor kan man heldigvis i dag også få en plante der er tokønnet Boskoop hedder den, og det er den, du skal gå efter.

Sådan beskæres den

Planten skal beskæres som en vin.  De første to år lader du den vokse. Du kan lade grenene vokse i den retning, du ønsker, altså bøje dem, og du kan have f.eks. to eller tre hovedgrene. Det 3. år beskærer du i august og i februar.  Du kan endnu nå det, men skær ikke for tidligt på året og ikke alt for sent, så bløder planten.

I august klipper du nye skud tilbage, bare så det ikke er et virvar.  Hvis det var en vin ville man klippe et sideskud på hovedranken tilbage, så der er to blade på sideskuddene eller tre. 

Hovedrankerne skal have luft.  Det kan også være nye skud, du ikke vil have som hovedranker eller for mange nye skud, der kommer på hovedrankerne.

Er der frugter på, og det kan sagtens tage flere år, så klipper du de skud der er frugt på tilbage, så der er fem, seks blade efter frugten.

I februar kan du fjerne skud der bare har få knopper, altså også skud der har båret frugt.  Så alt i alt drejer det sig om at holde styr på nogle ranker og at sidegrene ikke får lov til at dominerer.

Sur jord er bedst

Jorden skal være sur omkring 4,5 – 5. Jo lunere planten står, jo større er muligheden for frugtdannelse, så du kunne måske bygge en ramme med plast som en slags vinterbeskyttelse inde i huset, så er chancerne for at få frugt endnu bedre.  Frugten modner omkring oktober.

6 Kommentarer til dette indlæg

...

anita

07 mar 2012 14:15

Hej Jeg vil rigtig gerne have en mini kiwi i drivhuset. jeg har prøvet to gange men hver gang går de ud. roden står udenfor drivhuset. Har plantet kiwi ii marts Hvad gør jeg forkert?

...

Lars Lund

08 mar 2012 07:40

Hej Anita

Jeg kan ikke rigtig se du gør noget forkert. Hvis du gør, så kan det næsten ikke være andet end vandmangel. En minikiwi trives også udenfor og inde bliver der jo varmt i drivhuset, men lufter du ud, når det er alt for varmt og især vander i etableringsfasen, så skal det ikke være et problem. Du må bare haveværet meget uheldig og det er jo træls.

mvh

Lars  

...

nunu

27 apr 2013 16:17

Kan man dyrke kiwi udendørs her i Danmark? Det er måske et dumt spørgsmål, men jeg har fået en plante, og har ingen anelse om hvorvidt den skal være inde eller ude.

...

Lars Lund

29 apr 2013 09:31

Det kan du godt, men der er meget mikroskopiske muligheder for at få frugt med de vintre vi har. Du kan læse meget mere på dette link

http://eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/kiwi.html#indhold658997

mvh

Lars Lund

...

Taenker

14 jun 2014 21:08

Hej

Jeg har overtaget et drivhus som var groet vildt. Alt blev altså klippet ned til roden, så jeg kunne overskue, hvad der var i det. Nu da det skyder igen er det gået op for mig at der må være nogle kiwiplanter der. Der skyder en plante op i hvert baghjørne af drivhuset, der meget ligner en kiwiplante.

Hvad skal jeg stille op med dem for at de kan få frugt?

Hvordan kan jeg gennemskue om det er en Boskoop, minikiwi, eller han/hun planter?

Kan det tage 2-3 år før de kan bære frugt fordi de blev skåret helt til bunds? 

...

Finn

03 okt 2017 11:37

Jeg kan se, at jeg skal have fat i saksen, min mini er blevet maxi, den overdækkede terrasse er helt forsvundet i planten, den giver dog stadig mange frugter, jeg er netop begyndt at plukke med følsomhed, frugten skal helst føles lidt blød, men det bliver spændende at se den efter beskæringen, hovedstammen er godt 10 cm i diameter, og der er maaaange grene, det er omkring 20 år siden jeg købte den. Dejlig frodig.

Velkommen til
Drivhusklubben.dk

- et GRATIS forum for alle drivhus- og haveentusiaster!

Bliv medlem af klubben
Opret nyt indlæg

Som medlem i drivhusklubben kan du oprette indlæg i vores forum og komme i dialog med andre medlemmer og vores eksperter.

Opret indlæg