Forum

...

Neel Maria Helvind

31 maj 2020 21:39

Grøn skimmel i plantesække?

Hej! Jeg er ny drivhusejer og har kastet mig ud i at dyrke tomater i kapillærkasser.
Jeg synes det er gået helt efter bogen, planterne er forspiret inde, først i spirebakker og siden plantet om og sat lyst men køligere og nu har jeg 6 flotte planter (cherrytomater af sorterne supersweet og dulcita) fordelt i tre plantesække. De blev plantet ud for 14 dage siden med lidt basilikum mellem planterne, er vokset rigtig flot og er stadig på første påfyldning vand uden gødning.
Men nu er der kommet grønlig skimmel på jorden og selvom jorden virker let fugtig omkring planterne ser nogle af topskuddene lidt tørre ud...? Hvad er der galt (hvis noget)?
Vi har hydrauliske tagvinduer som har stået åbne alle dage, men er der måske alligevel for fugtigt i drivhuset? Eller har de fået for meget sol (de står ved den sydvendte væg i drivhuset og får sol hele dagen)?
Håber nogen har et godt råd til en nybegynder 😊

DBH Neel

1 Kommentarer til dette indlæg

...

Lars Lund

10 jun 2020 15:49

Hej DBH
Jeg kan ikke se noget på billedet, men grøn skimmel er nærmere alger. Går ud fra du ikke vander fra oven, men bruger som det ser ud kapillærkasser. Før man bruger en plantesæk er det rigtig godt at rysten og masserer den godt. Det giver luft til jorden. Sækkene er ofte mast sammen, fordi de er kommet på en stor palle. I dag er mange plantesække også tilsat lidt kompost for at spare på lidt spagnum og det kan godt give lidt skimmel Dog mere hvidt. Hvis du lufter godt ud, er der næppe for fugtigt i huset. Automatiske åbnere har det problem at de lukker om natten, og der sker intet ved at I åbner døren om natten, når først planterne har etableret sig. Jeg kan se I har åbnet sækken helt. Normalt laver man nogle runde huller og planter tomaten i hullet. Der er dog intet i vejen for det du gør, og ofte gør man det, hvis sækken er fra champost, men ikke altid. Men vær ikke bekymret. Det hele skal nok flaske sig. Tag evt en lille håndkultivator og gør jorden løs med den, men gå ikke for bedt.Krads blot lidt i overfladen.

Velkommen til
Drivhusklubben.dk

- et GRATIS forum for alle drivhus- og haveentusiaster!

Bliv medlem af klubben
Opret nyt indlæg

Som medlem i drivhusklubben kan du oprette indlæg i vores forum og komme i dialog med andre medlemmer og vores eksperter.

Opret indlæg