Forum

...

Tinne Guldagger

27 apr 2019 13:00

Drivhushack - afløb til regnvandstønde.

Vi har for at udnytte regnvandsafløb fra vores drivhus lavet afløbene om, så vi får opsamlet vandet i en regnvandstønde.
Vi indkøbte: 2 x 90 grader bøjningsrør, 2 x samlinger, 2 x propper (alle til 40mm-rør) i Harald Nyborg. Vi sleb og malede de grå rørdele mat sorte. Regnvandstønden er fra Jem & Fix. Resten er genbrug fra Juliana Veranda - nedløbsrør + clips + rør samlinger fra.
Vi brugte også fladbor 40 mm, bor (4mm) til forboring af clips-holder til rør + rest af silikone fra montering af vinduer i drivhuset.
Afløbet til det nye system blev ført fra enden af tagrenden for at få afløbet ført over vinduet på siden af drivhuset og for at få hældning mod bagenden af drivhuset hvor vi gerne ville have tønden stående.

Se på billederne hvordan vi gjorde.

Slib og spray nye dele

Tag prop af enden og bor hul 40 mm til nyt afløb

Hul til nyt afløb

Gamle samling til nedløbsrør der genbruges til nyt afløb

Prop isættes med silicone. Undskyld billedet er vendt forkert :-(...Svær hjemmeside at redigere på...

90 gr. bøjningsrør sættet i samling og peges bagud - strammes til med skruen fra den gamle samling.

Gammelt nedløbsrør 1 samles med nedløbsrør 2 og føres over vinduet bagud. Saves til i længden.

Clipsholder fra gamle løsning genbruges - forbores og skrues i over vindue til venstre

Clipsholder skrues i på bagvæg og bøjningsrør føres med samling ned mod tønden.

Samling fra anden ende af tagrende (nu sidder der en prop i) genbruges i toppen af tønden.

Rør føres ned i ny samling i regnvandstønden

Sådan... God fornøjelse!

2 Kommentarer til dette indlæg

...

Drivhusklubben

03 maj 2019 15:52

Kære Tinne
Tak for et godt og informativt indlæg. Det ser ud til, at I har fået en rigtig god løsning. Og herligt at I tænker i at genbruge materialer.
Lad os endelig høre, hvordan det fungere.
Mvh
Drivhusklubben

...

Mikkel Plannthin

23 jun 2019 11:43

Tak for et informativt indlæg.

Jeg er i gang med at sætte et drivhus i stand - det vil være mit første. Det er et gammelt Juliana, hvortil jeg har købt hjørnesæt til tagrenden. Nedløbet er ca. 29 min. uden gevind. Jeg ville gerne sætte plastikrør på det for at lede til en vandtønde, men har svært ved at finde fornuftige koblingspunkter, rør og slanger. Har du eller andre nogen idéer?

Med venlig hilsen

Mikkel

Velkommen til
Drivhusklubben.dk

- et GRATIS forum for alle drivhus- og haveentusiaster!

Bliv medlem af klubben
Opret nyt indlæg

Som medlem i drivhusklubben kan du oprette indlæg i vores forum og komme i dialog med andre medlemmer og vores eksperter.

Opret indlæg