Velkommen til Drivhusklubben og en verden af drivhusliv

Drivhusklubben skal være stedet, du søger - uanset, om du vil inspireres, er ny drivhusejer, lige har et spørgsmål om drivhus, eller om du er en erfaren drivhusentusiast, der vil øse af din egen viden og hjælpe andre.

Vi skal dele vores glæde, tips, tricks og gode ideer.

HAVETERAPI I AFTENSHOWET – urban farming som terapi for de stressede storbyboere

Der er drivhus i DR’s Aftenshowet igen i aften. De andre tirsdage har det handlet om urban farming, om havens store projekter (drivhus og høns og bede) og om skønne danske planter.

 

 

Denne gang skal det handle om det vigtigste, der overhovedet er at sige om have: Vi får det bedre, af at være udendørs! Vi får det bedre af at være i kontakt med en have, med naturen, med træerne. Vi får det bedre af, tilbringe tid i drivhuse (lysterapirum), med hårdt fysisk havearbejde (gratis fittness) og ude i lyset (som også giver nødvendigt D-vitamin). Og nej, du behøver ikke have din egen have for være med her. Alle kan få adgang til haveterapi! I aften kommer den dygtige overlæge, Bente Klarlund (som du måske kender fra Politikens brevkasse), med i drivhuset og fortæller om, hvorfor haveterapi virker. Nedenfor har jeg skrevet om haveterapi for jer, der vil vide mere. Og min bog om haveterapi fra 2009 kan købes til 75 kr på tilbud via...

”En have er den bedste alternative terapi”, siger Germaine Greer, australsk forfatter, feminist og haveelsker. Vi, der nyder sommerens arbejde i haven – og savner havearbejdet forfærdeligt om vinteren – må give hende ret. Mennesker får det bedre af at være aktive udendørs i vind og vejr.

Når mennesker får antidepressive midler, så er det serotonin-indholdet i hjernen, der fremmes, det samme kan ske, hvis de opholder sig i dagslys og motionerer udendørs. I den senere tid har vi i Danmark oplevet et stigende fokus på forebyggelse, frem for på symptom-behandling. Hvad kan man selv gøre for at få det bedre? For at få mere ro indeni? Komme i bedre form? Være mere sund? Sove bedre? Her kommer have og havearbejde frem i sundhedsdebatten.

Der er ikke længere noget ”mormor-agtigt” over det, at have en sund trang til havearbejde og bruge sine kræfter bag en håndskubbet (klimakorrekt) græsslåmaskine.

Det anerkendes tværtimod, et langt sundt liv fordrer, at vi er aktive mindst en time om dagen. Og ”haveterapi” kan være velgørende. Der er stigende fokus på at daglige gåture (eller hårdt gravearbejde) forebygger og kurerer mange sygdomme og begyndende overvægt. Et er det fysiske velbefindende. Noget andet det psykiske: Daglige, rutineprægede sysler i haven, kan skabe ro i sindet og kan virke helbredende også for dem med alvorlig stress.

Systematisk havearbejde i kontrollerede former – haveterapi – bliver i dag mere og mere anerkendt som behandling og forebyggelse af stress. Undersøgelser fra udlandet viser, at haveterapi er dobbelt så virksomt mod stress som almindelig terapi og meget bedre end piller. Det vil sige, de stressede har større mulighed for at komme tilbage i et normalt arbejdsliv – og de gør det hurtigere end ved traditionel behandling af klinisk stress (vi taler om alvorlig stress her).

I USA tilbyder man soldater hjemvendt fra krigszoner – og mange af dem har post-traumatisk stress-syndrom – at blive farmere og urbane gartnere, som en led i deres rehabilitering. Andre steder i USA bliver det mere og mere almindeligt, at anlægge terapihaver i forbindelse med krisecentre for voldsramte kvinder og børn. Og i USA kan man også tage en universitetsuddannelse som haveterapeut på mange Universiteter – eller gå til konferencer om Haveterapi og melde sig ind i en landsdækkende forening for Horticultural Therapy. I det akademiske tidsskrift ”Journal of therapeutic Horticulture” kan man læse om den nyeste forskning. Nu også fra København.

I Danmark er også stigende fokus på havens terapeutiske virkning på moderne, stressede mennesker – og på mennesker i dyb krise.

Personligt er jeg meget optaget af de danske terapi-haver, der er på vej eller opført for nylig. En er ganske hemmelig, idet den er forbeholdt brugerne af Dannerhuset; et krisecenter for voldsramte kvinder og børn. Men erfaringerne derfra kommer vi helt sikkert til at høre mere om. En anden er terapihaven på Aboretet i Hørsholm som åbnede sidste år og som er den første forskningsbaserede terapihave på Dansk jord (modtager patienter med stress). Haven hedder Nacadia – Paradisets Have – og er et haveprojekt, som KU-Life/Rigshospitalet har været i gang med siden 2007 i samarbejde med Realdania.

Sverige har i flere år haft terapihaver. Først de seneste år har man forsket i det herhjemme. Og det er da også den svenske professor og landskabsarkitekt Ulrika K. Stigsdotter, som jeg traf i forbindelse med min bog om netop ”Haveterapi” (Politikens forlag, 2009), der leder begge haveprojekter i Danmark. Med sig har hun bl.a. erfaringer fra terapihaverne i Alnarp ved Malmø. I Nacadia er der otte haverum med hver sit særpræg: I et miljø er der lyd af vand og af dyr. I et andet er der vild og uberørt og lidt mystisk natur. I et tredje er der statuer og kulturelementer. Man forventer at kunne tage 8-12 stressede patienter i behandling med haveterapi i forløb på ti til tolv uger. Fra udlandet ved vi, at patienterne får det bedre i denne udendørs terapi – hvor meget foregår i store drivhuse… Ligesom vi andre får det bedre af haveterapi hjemme i vores egne haver og drivhuse.

Men hvad præcist er det, der gør, at vi får det bedre af haveterapi? Havemennesker, jeg har interviewet gennem tiden, kommer med hver sin forklaring. Men fælles er, at det er fuldkommen selvfølgeligt for dem, at de får det bedre af havearbejde og udendørsliv: De får det bedre af motion, lys, kontakten til jorden, af luft, sol, kontakt med dyr og af årstidernes skiften.

Det, at se ”havens langsomme skuespil” – og de store mirakler, når et lille frø, der ser helt dødt ud, genopstår fra de døde med en lille spire, der trænger op gennem jorden, op mod lyset, er så livsbekræftende, at det virker terapeutisk. Udendørsmennesker fortæller, at de er kommet over store kriser, sygdom, stress, sorg og så videre ved at bruge haven aktivt.

Jeg ved fra mig selv, at jeg har haft store oplevelser i naturen og i haven.

Jeg har et meget nært forhold til Kongens Have og til træerne der, som jeg kender rigtig godt efter at have arbejdet i haven i 3 ½ år (jeg har hund) og omkring haven i endnu flere år (med kontorhund). Jeg har oplevet, at jeg igen og igen kan blive ”nulstillet” og ”helbredt” i udendørs. Og det behøver ikke at være i min egen have… Når tempoet er blevet lidt for højt, når der er lidt for mange skærme der blinker, lidt for mange bib-lyde og telefoner, lidt for meget tempo, i den kommunikationsbranche, jeg arbejder i, så er det ud i haven. Ud at blive fysisk udmattet. Ud at blive menneske igen. Ud og bruge hænderne. Ud og se lyset. Ud og få noget sol. Ud og være væk fra skærme. Så bliver man så rolig. Og så sover man godt om natten.

TAK til JULIANA DRIVHUSE for at stille drivhuset i Kongens Have til rådighed – og for at donere det til børn, der skal lære om grønsager og maddannelse, når vi er færdige med det. Læs mere om drivhuset i Kongens Have her: www.drivhuscenter.dk / www.juliana.com / www.drivhusklubben.dk – og være med i den nystartede klub på facebook www.facebook.com/drivhusklubben

Views: 278

Tilføj kommentar

Du skal være medlem af Drivhusklubben.dk for at kunne skrive en kommentar!

Bliv medlem af Drivhusklubben.dk

Som medlem af Drivhusklubben kan du ikke blot læse spændende artikler om fx dyrkning - du kan også deltage med egne indlæg og kommentarer!

Følg Drivhusklubben:

© 2018   Drivhusklubben er drevet af Juliana A/S.   Powered by

Skilt  |  Kontakt os  |  Privacy Policy  |  Terms of Service