Velkommen til Drivhusklubben og en verden af drivhusliv

Drivhusklubben skal være stedet, du søger - uanset, om du vil inspireres, er ny drivhusejer, lige har et spørgsmål om drivhus, eller om du er en erfaren drivhusentusiast, der vil øse af din egen viden og hjælpe andre.

Vi skal dele vores glæde, tips, tricks og gode ideer.

Hej

Gør det nogen forskel for planterne, tomat og agurk, om der er regnvand eller postevand, der er i kapilærkassen?

Hilsen Birthe

Views: 2667

Svar på dette

Svar til dette indlæg

Hej Birthe

Det er et godt, reelt spørgsmål. Mig bekendt gør det absolut ingen forskel, der der er tale om h2o (vand) i begge tilfælde. Den eneste forskel mellem ovennævnte "typer" af vand er at postevandet er en del af vores menneskeskabte genanvendingssystem, hvor det via kloaksystem og rensningsanlæg genbruges.

Ellers er der tale om akkurat samme vand. Jeg ville dog gå efter den mest bæredygtige vandingsmetode af miljømæssige årsager. Altså simpelthen vha regnvandsopsamling og genbrug af regnvandet, som alligevel siver ned i vores kloaksystem og ender som postevand.

Når det dog kommer i vores kloaksystem, og du bruger det som postevand, så betaler du for det. Hvilket du jo ikke gør vha af et regnvandsopsamlings system. :o)

/Jørgen

Regnvand indeholder mindre kalk end postevand, især hvis du bor i et område med meget "hårdt" vand, så det har ikke samme tendens til at kalke vandingssystem til.

Principielt er jeg enig med Jørgen, men der er noget der tyder på at tomater har tilbøjelighed til griffelråd, hvis de vandes med regnvand, mens risikoen er meget mindre med postevand. Jeg vander selv med regnvand og har ikke selv problemet med griffelråd. Når man bruger postevand tilføres mere kalk og  hvis ikke man gøder som man nu skal, for eksempel typisk gøder for meget, så får planterne calciummangel. Kalk hæver calciumionerne til gavn for tomaten.

Grundlæggende er det ofte gødningstilførelsen, der især i kapillærkasser kan fejle. Planten får ikke det calcium den skal have og så dør cellerne omkring de rådne partier. Det er især for meget kalium og magnesium, der kan blokerer for calsiumtilførelsen. Hvis man tynder lidt ud i bladene, når væksten er kraftig får frugterne også mere calcium, ellers må man dyrke de små tomater. de får ikke griffelråd. de mest udsatte er de store bøffer:)

Andre vil ikke vande med regnvand, fordi de måske har et asbesttag. Se f.eks. dette link http://raaberg.blogspot.com/2010/08/drivhus-agurker-og-tomater-husk...

mvh

Lars Lund

Det er helt rigtigt hvad Lars skriver, lige præcis tomater bør tilføres kalk for at undgå griffelråd.
Se hvad haveselskabet skriver: https://haveselskabet.dk/griffelrad-i-tomaterne

Ellers er der ingen problemer i at bruge regnvand, tværtimod, læs f.eks. mere her https://www.regnvandstanken.dk/er-regnvand-ulaekkert/

RSS

Som medlem af Drivhusklubben kan du ikke blot læse spændende artikler om fx dyrkning - du kan også deltage med egne indlæg og kommentarer!

Følg Drivhusklubben:

© 2018   Drivhusklubben er drevet af Juliana A/S.   Powered by

Skilt  |  Kontakt os  |  Privacy Policy  |  Terms of Service