Velkommen til Drivhusklubben og en verden af drivhusliv

Drivhusklubben skal være stedet, du søger - uanset, om du vil inspireres, er ny drivhusejer, lige har et spørgsmål om drivhus, eller om du er en erfaren drivhusentusiast, der vil øse af din egen viden og hjælpe andre.

Vi skal dele vores glæde, tips, tricks og gode ideer.

Øv, øv.

Jeg såede tomatfrø i foråret og de kom fint op og var såå fine. De nåede at blive lidt for store inden de blev plantet i drivhuset, fordi jeg synes det var for koldt. De blev plantet i kapilærkasser med Champost plantesække og de groede pænt til, MEN der kom næsten ingen tomater og bladene krøllede meget sammen i løbet af sommeren. Mit drivhus får meget sol lige på hele dagen, men der er også døre og vinduer i både siden, enderne og taget og alt har stået åbent hele sommeren. Er det mon alligevel den stærke sol der har gjort at de ikke trivedes ??

Mon det  vil hjælpe med et skyggegardin ?

Views: 554

Svar på dette

Svar til dette indlæg

Hej Anne

Du har givet for meget gødning, så planterne gror på bekostning af tomaterne.

Hvis en tomat (og de fleste andre planter) får for meget gødning, gror den så kraftigt, at den gror fra klasen. Så skal der ikke lagres energi i tomaterne, og så bliver der endnu mere energi til topvækst, så den også gror fra den næste klase. Omvendt kan tomaterne i en klase gro så kraftigt, at de tager energien fra topvæksten, og så går planten i stå.

Jeg bruger rent vand i kapilærkasserne og vander efter med gødningsvand i sækken - det gør det nemmere at styre gødningen, men i sommerferien fik de for lidt gødning, og så er det meget svært at få dem i gang igen.

Planter kan ikke tåle direkte sol, både lyset og temperaturen bliver for høj. Køb en pose vandreven kridt, en spiseskefuld i en liter vand, en deciliter mælk som lim og sprøjt det på med en forstøver - mængderne kommer sig ikke så nøje. Det regner af efter 2 kraftige regnvejr, men man slipper for at rense glassene om efteråret.

Skyggegardin hjælper, men kræver faktisk en form for styring - det er lettere med kridt.

Næste år vil jeg købe 2 gode planter meget tidligt, og selv så med en måneds mellemrum, så er der tomater hele sæsonen. Mit drivhus blev leveret for sent, så vi har stadig lækre tomater.

Hej Anne
Jeg kan anbefale at sætte skyggegardiner (fra Ikea) op, hvis man vil ha noget der er lidt pænere end "skyggepasta". Gardinerne er tilpas tynde, færdigsyet med stropper, så det kan ikke betale sig at sy selv.
Alt hvad jeg har læst af faglitteratur gir udtryk for at tomater ikke kan tåle den stærke sol. Jeg sætter tomater i den side med mindst sol og agurker i siden med mest sol. Jeg har hængt gardinerne op på tynde wirer.

Venlig hilsen
Anne Thomsen
24807885
Tak for svarene. Tror jeg vælger gardin, da vi har en udsigt at tage hensyn til.

RSS

Som medlem af Drivhusklubben kan du ikke blot læse spændende artikler om fx dyrkning - du kan også deltage med egne indlæg og kommentarer!

Følg Drivhusklubben:

© 2018   Drivhusklubben er drevet af Juliana A/S.   Powered by

Skilt  |  Kontakt os  |  Privacy Policy  |  Terms of Service