Velkommen til Drivhusklubben og en verden af drivhusliv

Drivhusklubben skal være stedet, du søger - uanset, om du vil inspireres, er ny drivhusejer, lige har et spørgsmål om drivhus, eller om du er en erfaren drivhusentusiast, der vil øse af din egen viden og hjælpe andre.

Vi skal dele vores glæde, tips, tricks og gode ideer.

Gode have tips til vinteren - dæk græsplænen til med nedfaldne blade

Hej alle sammen. Jeg læste lige en artikel her for nylig som jeg tænkte at jeg godt kunne dele et godt råd fra. Der stod blandt andet at en ting som rigtig mange havejere glemmer når det bliver efterår og navnlig vinter er at passe godt på deres græsplæne. Rigtig mange danskere - inklusive mig selv- vælger nemlig at samle alle nedfaldne blade sammen i en kompostbunke hvert år og kører det på forbrændingen. Men rent faktisk så viser det sig - ifølge artiklen - at det bedre kan betale sig at sprede alle nedfaldne blade ud over sin græsplæne. Selvom det ikke ser pænt og selvom det kan være svært at tro så kan nedfaldne blade rent faktisk yde en god beskyttelse imod frost.

Det er ligesom et hus uden tag siger artiklen, så ved at lægge bladende ud over græsset er man med til at beskytte insekterne i græsplænen som er afgørende for at kunne få den græsplæne godt igennem vinteren. Nu har jeg selv et lille kolonihavehus som jeg bruger om sommeren når jeg ikke befinder mig i min lejlighed og her har jeg ofte oplevet at min græsplæne var hårdt medtaget efter en lang vinter. Så fremover vil jeg uden tvivl spare mig selv for en tur til lossepladsen og istedet bare lade bladende ligge. Håber at dette lide råd kan give jeres græsplæner ekstra liv i det kommende år. 

Views: 99

Svar på dette

Svar til dette indlæg

Nu kender jeg ikke den artikel, du har læst, men jeg mener at det er en dårlig ide at dække en græsplæne med blade. Græs behøver ikke beskyttelse mod frost - klarer sig bedre i frost end i tøvejr.

Der er en svampesygdom, der hedder Sneskimmel, den er et problem når græs er dækket af sne. I en mild vinter vil der være de samme forhold under et blad som under sne, så bladene kan give Sneskimmel.

Mange blade har svampesygdomme, der overvintrer i bladene og spredes igen til foråret. En af de mest kendte er Æbleskurv, så hvis æbleblade får lov til at ligge på plænen - eller under æbletræerne - så er man sikret et tidligt angreb af Æbleskurv det følgende år.

Selv om der er smitstof af Æbleskurv og andre sygdomme i blade kan man roligt lægge dem i kompostbunken, de skal bare være dækket når det bliver forår.

RSS

Som medlem af Drivhusklubben kan du ikke blot læse spændende artikler om fx dyrkning - du kan også deltage med egne indlæg og kommentarer!

Følg Drivhusklubben:

© 2018   Drivhusklubben er drevet af Juliana A/S.   Powered by

Skilt  |  Kontakt os  |  Privacy Policy  |  Terms of Service