Velkommen til Drivhusklubben og en verden af drivhusliv

Drivhusklubben skal være stedet, du søger - uanset, om du vil inspireres, er ny drivhusejer, lige har et spørgsmål om drivhus, eller om du er en erfaren drivhusentusiast, der vil øse af din egen viden og hjælpe andre.

Vi skal dele vores glæde, tips, tricks og gode ideer.

Hej

Jeg vil gerne lave min egen flydende gødning til driv huset, af NPK gødning, jeg har hørt at det er ca 1dl. til 25l vand, og derefter 2dl. af dette til 10l vand, er det rigtigt eller har jeg fået forkert fat i det.

Hvilken gødning er bedst at bruge?

Hilsen Alf

Views: 5470

Svar på dette

Svar til dette indlæg

Jeg ved hvordan du laver det af planter og af dyregødning, men det er ikke det du spørger om. På nettet har jeg fundet to opskrifter:

Du tager ca. 400 g NPK-gødning og opløser det i 5 l vand.

Af ovennævnte forrådsblanding tager du 1 dl, og blander med 10 l vand. Så er du klar til at vande havens blomster m.fl. Gør det 2-3 gange ugentlig, og der kvitteres med masser af blomster sommeren igennem.

Hvergangs gødning til stue og ude planter er opskrift
100 g.npk gødning opløst i 1 liter vand deraf bruges 1 dl. til 10 l.vand

mvh

Lars

Kan det opløses nok til at man kan bruge det i drypvandingsanlæg?

hilsen Torben

Har ikke prøvet, men hvis du filtrere gennem et klæde burde det ikke være et problem.

mvh

Lars  

Det har virket for mig i 7 år med 100 g NPK opløst i 10 liter vand, anvend 1 dl af opløsningen til 10 liter vand.
Men hold øje, for ikke alle planter skal have samme forhold mellem N-P&K. Der må du have bedre hjælp end min.

Jeg prøvede det sidste år og det virkede fint.Og det er super billigt. 1 kg. til 10 l. vand (samme blandingsforhold som ovenstående). Anvend 1 dl. af opløsningen til 10 liter vand.Min gamle mormor har brugt de i årevis med godt resultat.

Det var dog min oplevelse at der er lidt "grums" der ikke kan opløses og derfor kan skal du som Lars forslår si det. Ellers stopper det dit drypvandingsanlæg. 

Hej,

Jeg vil meget gerne vide hvordan man laver en optimal gødning til drivhus, til tomater, agurker, peberfrugt mv. Helst med kompost og hestegødning/hønsemøg. Eller med gødningsvand. Det skal bare ikke være kunstgødning. Skal man kombinere nedgravet omsat møg/kompost med noget flydende. Eller hvad virker bedst?

Bedste sommerhilsner

Nancy

De fleste laver en brændenældegødning . Men i princippet kan du bruge mange slags planter. Nælder er dog noget af det bedste. 1 kg nælder pr. 10 liter vand i en plasttønde. Lad det stå og trække til det ikke gære længere, gerne i sol. Si nælderne fra og brug det så fortydet 1:10. Hønsemøg, kanin, hest: Fyld en sæk op med gødning. Lad det trække i tre uger og fortynd 1:20. problemet ved hjemmelavede gødninger er at man ikke kender balancen af NPK, så man må drage sine egne erfaringer. Økologiske gødning skal have jordkontakt når det vandes ud, så flydende hestemøg virker ikke i kapillærkasser. I min seneste bog Kom videre med dit drivhus, har jeg skrevet et helt kapitel om forskellige plantegødninger. mvh Lars Lund

RSS

Som medlem af Drivhusklubben kan du ikke blot læse spændende artikler om fx dyrkning - du kan også deltage med egne indlæg og kommentarer!

Følg Drivhusklubben:

© 2018   Drivhusklubben er drevet af Juliana A/S.   Powered by

Skilt  |  Kontakt os  |  Privacy Policy  |  Terms of Service