Velkommen til Drivhusklubben og en verden af drivhusliv

Drivhusklubben skal være stedet, du søger - uanset, om du vil inspireres, er ny drivhusejer, lige har et spørgsmål om drivhus, eller om du er en erfaren drivhusentusiast, der vil øse af din egen viden og hjælpe andre.

Vi skal dele vores glæde, tips, tricks og gode ideer.

Hej, er der nogen, der har erfaring og et godt råd med at grave ud til og ilægning af el-kabel  i plantebedet kombineret med en termostat og en føler i bedet i drivhuset. Hvor dybt skal det ligge, jeg ved at det skal ligge i grus, men skal det dækkes med grus og der noget under gruslaget, klinker eller polyethylenplader fx? Er det ok blot at isolere siderne hele vejen rundt i det udgravede plantebed med disse plader, og hvor tykke skal de være? Vil det være ok som en start at fylde bedet op med fx såkaldt drivhusjord af typen Grobund™ drivhus jord? Bh. John 

Views: 106

Svar på dette

Svar til dette indlæg

Hej John

Nu er sæsonen med jordvarme ved at være forbi, men den kommer jo igen til efteråret.

Jord isolerer godt, og tør jord isolerer fantastisk godt. Det har den fordel, at du behøver ikke at tænke på isolering omkring bedet eller under. Det har så også den ulempe, at varmen fra varmekabler ikke spreder sig ret meget. 

Jeg har prøvet med konstantan og lavvolt. Jorden tørrer omkring varmetråden, og isolerer, så der blev ingen varme i jorden. Jeg bruger temperaturfølere og mikroprocessor, Arduino, så jeg kan måle, hvad der sker.

I år har jeg brugt sorte, korrugerede omrør i bunde af et lille kartoffelbed, Du kan læse om det her på siden. Det har givet et rigtigt godt resultat og også en sideefekt, idet kartoffeltoppene ikke er så høje, og det kan måske skyldes, at varmen får knoldene til at gro, så væksten sker under jorden.

Du kan se lidt om det på sygeplanter.dk, hvor du også kan finde lidt om styringen.

Med venlig hilsen, Bent Løschenkohl

RSS

Som medlem af Drivhusklubben kan du ikke blot læse spændende artikler om fx dyrkning - du kan også deltage med egne indlæg og kommentarer!

Følg Drivhusklubben:

© 2018   Drivhusklubben er drevet af Juliana A/S.   Powered by

Skilt  |  Kontakt os  |  Privacy Policy  |  Terms of Service